Just nu


16 juli, 2013

Mörksuggejakten + Norge resa!


Hej allesammans! Nu har jag blivit så där lat på att skriva här igen. Var tänkt att jag skulle skriva efter Mörksuggan men de blev inte av och dagen därpå åkte jag till Norge. Det är min ursäkt den här gången!

Men men, jag körde iallafall Mörksuggejakten och det gick inte så bra som jag velat. Det var sjukt varmt men en riktigt fin bana. Lyckades tappa en vattenflaska i början av loppet så jag hade knappt något vatten att drick förutom på vätskestationerna. Så smart som jag är så tänkte jag inte på att man kanske kunde fylla på den tomma flaskan som jag hade kvar. Det kom jag på efteråt.

Loppet var väl 7mil, cirka. Efter 4 mil var min kropp helt uttorkad och jag tog så många muggar vatten jag kunde när jag passerade vätskestationerna. Det räckte inte så det blev väldigt tungt dom 3 sista milen. Jag fokuserade bara på att köra i mål och jag körde in på en 5e plats i juniorklassen. Är inte nöjd och det går dåligt ibland, så är det!


Norge resan

Vårt färdmedel (när vi inte cyklade såklart)



Dagen efter Mörksuggan åkte jag, pappa, mamma och min flickvän Cissi mot Norge. Resans mål var att få se delar av det fina Norge såklart men också för att kunna träna i lite backar när vi ändå var där.
Första dagen åkte vi till staden Lillehammer. Där blev det en klättring på ungefär 30 minuter. Det var bra att börja med för att få igång benen. Sedan åkte vi till byn Geiranger som var sjukt fint! Riktigt maffiga berg och grymma slingriga vägar. När vi kom dit var det mycket moln så man kunde inte se så där jättemycket. Men dagen efter såg man alla berg och det var nog det häftigaste ställe jag varit på.



Det blev 3 träningspass där för min del. Det första passet körde jag från Geiranger upp till Dalsnibba. En klättring på ca. 1500 höjdmeter. Det tog lite under 2 timmar och då var det något småstopp här och där. Klättringen var mycket längre än vi trodde och man kände sig rätt stolt när man var där uppe på toppen och såg ner hela vägen från där man började. Det tog cirka 40 minuter att cykla ner samma väg.

Nästa pass körde jag upp till en stuga som låg några hundra höjdmeter över byn. Där körde jag runt lite i hopp om att hitta någon fin stig men det blev lite klättringar på smala grusvägar och vandringsleder istället. Benen var väl lite trötta efter gårdagens träning också.

1500 m.ö.h. I botten ligger Geiranger.


Passet efter det körde jag på samma väg upp mot Dalsnibba fast jag körde bara lite över en timme uppför och sedan vände jag ner igen. Det räckte dock till.

Efter några dagar i byn Geiranger så kände vi att vi hade sett nog av allt det fina så vi började resan hemåt. På vägen hem så stannade vi två nätter i Hafjell. Där var det också mysigt men inte alls lika stora berg som tidigare. Det blev även en träningsrunda där vi klättrade en bit och sedan körde lite downhill leder nedför. Backarna upp var lite för branta för att vi skulle orka cykla upp för hela berget så vi vände när vi fått nog, eller lite efter det haha. Kul var det och resan hem till Västerås gick också bra. Mycket bilåka men lätt värt det kan jag säga!

Här kommer lite mer bilder.


Grymt fina vägar 




1000m.ö.h

Dalsnibba

Alla bilder är tagna av min pappa, Mats Viklund.

Nu är det bara att ladda inför SM så får vi se hur det går! Blir riktigt skoj.

Ha det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar