Just nu


01 juni, 2013

Västerås XC och Klippingracet

Västerås XC tycker jag är en av de roligaste banorna jag kört! Även om jag kan varje liten sten och rot utantill så är det verkligen en "äkta" XC bana. Sten och rötter nästan hela tiden, som det ska vara!

Vi skulle köra fyra varv på en ca 5km bana och det har jag bara gjort ett fåtal gånger på träning förut. Den är riktigt teknisk så man blir helt slut i hela kroppen efter bara något varv.

Jag tog starten och körde mitt egna tempo och fick efter något varv en lucka och kunde slappna av lite. Vi var bara några stycken i min klass så jag ville köra ifrån de andra klasserna också även om de körde olika många varv.

Loppet gick precis som det skulle, felfritt, bra ben och grymt flyt över de mest tekniska partierna. En grymt kul tävling som inte har så hög status då den bara funnits i några år, 2 typ? Tycker alla borde åka den nästa år då det är en riktig xc bana med ganska tuff terräng!

Grymt väder var det också! Första plats på hemmabanan.

Foto: Caroline Broberg

Dagen därpå var det race i Säter! Det var också en grym bana med byggda tekniska partier, precis som jag behöver för att ha en bra chans.

I starten tog jag rygg på martin som körde starkt tills han fick problem med kedjan. Det gjorde att jag fick en lucka på ca 50sek som jag lyckades hålla ända in till mål. Vi var några fler än i Västerås och benen var rätt sega i början men de blev pigga efter att par varv och jag kände mig stark! Ett kul race det också, perfekt för en dubbelhelg. Västerås XC på lördagen och Klippingracet i Säter på söndagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar