Just nu


01 juni, 2013

Borlänge Tour - Grymt race!

Tja! Lätt en av de roligaste tävlingarna på hela säsongen! Grymt fina banor och hela arrangemanget är top notch!

Det är en tredagars tävling som på fredagen är en sprint, lördagen en xc och på söndagen ett criterium som är ett kortare xc lopp kan man säga.

På fredagen tog jag ledigt från skolan då jag börja 11.40 och vi skulle åka några timmar senare. Tyckte det kändes ovärt att gå dit då vi ändå inte gör något i slutet av terminen. Vi åkte med skolan i den stora Hagströmskabussen och när vi kom dit träffade man massa roligt folk som man inte sätt på ett tag. Värmde upp lite ock körde tidskvalet. Kvalade in med 4e bästa tid och var nöjd med det. I semifinalen körde jag in som 2a efter Max och spurtade inget eller så bara för att jag ändå skulle gå vidare till A-finalen.

I A-finalen var jag rätt nervös men köttade på i starten och la mig som tvåa in i första kurvan och tog rygg på Max igen. Han körde på riktigt bra och det blev en liten lucka in på sista rakan mellan oss. Sen blev det lite av en spurt mellan han och mig på målrakan. Jag hade inte riktigt kraft till att komma ikapp och sedan om honom men jag kom ikapp och var ett framhjul bakom över mållinjen. Blev 2a på sprinten alltså och är nöjd med det då jag inte hade räknat med ett så bra resultat.

Foto: Mats Viklund


Sedan var det bara hem och trycka i sig vingummin och ladda inför lördagen. Åkte dit med skolan och det var ett tag till start så jag gick runt och chilla och umgicks med min fina flickvän och mina cykelvänner! Väl vid start kändes det riktigt bra. Hade en så grym känsla när jag startade och blev så sjukt taggad. När starten gick tog det mindre än ett varv innan den där grymma känslan försvann... Körde ihop med styret med en annan tävlande så jag var tvungen att köra ut från stigen och rätt in i ett träd. Innan trädet satt i ansiktet drog jag upp handen av en reflex så jag skulle ta emot mig. Kände direkt hur smärtan spred sig upp i armen. Men sket i det och skyndade mig upp på cykeln för att inte få en allt för stor lucka från alla andra. Körde en bit till men det gjorde alldeles för ont så jag bröt och åkte till akuten för att kolla så inget var brutet. Som tur var så behövde jag bara vila den och nu är det helt bra.

Som ni förstår så blev det inget race på söndagen utan jag fick vara hejarklack istället. Riktigt tråkigt då jag kände att jag hade en chans till en bra placering på en av säsongens största tävlingar. Tappade motiveringen lite efter det så det var skönt att komma hem till Västerås på 2 veckors praktik.

Nästa tävling är Nya Långa Lugnet och helgen efter det är det Lida Loop. Inte långt kvar till sommarlov heller! Blir lite sommarjobb så man får lite caashflow!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar