Just nu


17 juli, 2011

MTB SM Borås 2011

Hejsan, i onsdags var det dags för SM. Det hölls under onsdag, torsdag, fredag och lördagen. På onsdagen var det tempo för alla klasser. Jag tycker banan var lite stökig för att vara tempo bana men den var rolig ändå. Vi var ungefär 30 stycken i min klass och jag startade som 22a. I början var det grusväg en bit så man kunde dra på lite och sedan bar det in i skogen. Ganska tidigt kom första backen, men backarna på tempot var inte så långa, det var bara massa korta småbackar. Jag körde på och tyckte jag hade bra flyt. När man kom ut ur skogen var det lite asfalt som man också kunde tjäna in lite sekunder på. Sen bar det upp i skogen igen och det var lite uppför. När jag kom över krönet såg jag cyklisten som startade framför mig en bit bort. Jag tänkte att jag skulle köra ifatt honom på en gång men kända att jag blev rätt stum i bena. Jag var tvungen att slå av på tempot lite. Efter det kände jag att jag fått tillbaka trycket i bena och kunde köra på lite till. jag höll ungefär samma tempo hela vägen till sista nedförsbacken innan mål, då jag tog i allt vad jag hade sista biten. Jag tyckte att det hade gått ganska bra. Hamnade på en 7e plats. Då tänkte jag att jag skulle satsa på topp 5 på xc:n.

Jag på tempot.

Branta backen.
På torsdagen var det xc. Det var ungefär samma startande som på tempot, och jag stod i första startled. Vid 2 började det regna, precis när vi skulle starta. Vi skulle köra 5 varv på en 4,3 km lång bana + en start loop. Jag fick en riktigt bra start, var iväg som 3a kanske och det började med en liten stigning direkt. Jag hängde på täten som 5a en bit in på första varvet då det var någon framför som fick stopp i en backe. Jag behövde inte kliva av cykeln men det gick sakta och de tre första fick en lucka från oss. Dom körde på bra och det kändes som luckan blev större och större. Jag la mig lite längre bak i fältet och hängde med dom istället. Jag körde ihop med två andra större delan av loppet och benen kändes riktigt bra. Vi körde på och fick väll en lucka från dom bakom. På tredje varvet var det en av oss tre som stack iväg och och vi andra två körde själva. Jag försökte komma ikapp men det var svårt så jag avvaktade lite. På banan fanns ju en riktigt jobbig och brant sand backe. Många sprang där men jag kom upp de två första varven sen var man så trött så man knappt kunde cykla. På tredje varvet höll jag min position som 6a. På fjärde varvet var jag ikapp en 5e killen som jag tänkte jag skulle köra ihop med. Jag tänkte göra ett ryck men kände att det inte skulle hålla så jag låg kvar där. Ut på sista varvet hade han en liten lucka som jag försökte ta igen. Det gick inte så bra eftersom när jag väl kom ikapp så blev det en ny lucka på en gång. Sista biten av varvet hade han en lucka som höll ända in i mål och jag kom på en 6e plats. Jag var lite besviken över att jag inte placera mig framför honom och inte kom topp 5 som jag hade hoppats på, men var nöjd ändå för att jag körde bättre än på tempot.


Petter Holmegård.
Körde in på en 11e plats. Starkt kört!

På fredagen var det juniorerna och eliten som skulle köra sitt xc. Det regnade då också, men det var kul att se när det var lerigt. Efter det åkte vi hemåt eftersom vi inte skulle köra stafetten som var på lördagen.

Starten P15-16.











Alla bilder är tagna av Mats Viklund!
Tack för ett bra arrangerat SM och starkt kört alla cyklister!! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar